023-7431281
AANGESLOTEN BIJ the travel club

De schaduwzijde van Low-Cost Airlines: wat betaal je echt?

Hoe Low-Cost Airlines en andere sectoren hun businessmodel transformeren ten kosten van de consument

plane orange

Low-cost airlines zoals Easyjet en Ryan Air hebben een opmerkelijk winstgevend businessmodel. Terwijl traditionele luchtvaartmaatschappijen regelmatig schommelen tussen winst en verlies, boeken low-cost carriers bijna elk jaar aanzienlijke winsten. Ryan Air sloot 2023 bijvoorbeeld af met een indrukwekkende winst van €1,9 miljard. De vraag naar hun goedkope vluchten blijft hoog, maar zijn ze daardoor ook geliefd bij de consument?

Het businessmodel van low-cost carriers is eenvoudig maar effectief. De basisprijs van een ticket is laag, maar voor elke extra dienst betaal je bij. Meer beenruimte? Extra kosten. Een drankje of snack? Nog meer kosten. Ruimbagage? Weer bijbetalen. Zelfs iets te grote handbagage kan leiden tot extra kosten. Hierdoor kan een vlucht uiteindelijk net zo duur zijn als bij een traditionele luchtvaartmaatschappij.

Interessant genoeg beginnen ook traditionele luchtvaartmaatschappijen elementen van dit model over te nemen. Bagagekosten en beperkingen op handbagage worden steeds gebruikelijker, wat niet altijd in goede aarde valt bij de reizigers. Het voortdurende gevoel te moeten betalen voor basisvoorzieningen wekt de indruk dat luchtvaartmaatschappijen gierig zijn en consumenten uitbuiten. Bovendien creëert het onderscheid tussen passagiers die wel en niet extra betalen een gevoel van ongelijkheid, wat bijdraagt aan negatieve percepties van de dienstverlening. Het is dan ook niet verrassend dat je zelden iemand positief hoort praten over airlines als Easyjet, Transavia of Ryan Air.

Een andere sector die dit model heeft omarmd, zijn de pretparken. Ook daar wordt steeds minder inbegrepen bij de toegangsprijs, terwijl extra inkomsten worden gegenereerd door bijvoorbeeld voorrang bij attracties aan te bieden tegen een meerprijs. Voor een flink bedrag extra krijg je een Fast Pass of Platinum ticket, waardoor je lange wachtrijen kunt vermijden. Zelfs binnen attracties worden extra ervaringen aangeboden, maar natuurlijk tegen betaling.

Als deze trend zich voortzet, zullen steeds meer sectoren te maken krijgen met een negatief imago. Het is een kwestie van tijd voordat low-cost carriers een all-in pakket gaan aanbieden tegen een gereduceerd tarief, waarin alle benodigde diensten zijn inbegrepen. Traditionele luchtvaartmaatschappijen zouden hierop kunnen anticiperen door juist de waarde van hun complete dienstverlening te benadrukken, in plaats van deze steeds verder uit te kleden.

whatsapp icon